מוזיאון העיר חיפה – קטלוג תערוכת "דמות האישה החדשה" בצילום

קרן תרבות העניקה תמיכה  להקמת התערוכה "אידיאלים חדשים"  - דמות "האישה החדשה" בצילום,  תערוכת צילומים היסטוריים ועכשוויים של נשים בגרמניה ובישראל. התערוכה הוקמה לרגל ציון  חמישים שנה לכינון יחסי ישראל  גרמניה.

תערוכת צילומים ייחודית במוזיאון העיר חיפה, שנפתחה במרץ 2014 , אותה אצרו זהר אפרון ואנה גיאורגייב, זכתה לברכתה ולתמיכתה של קרן תרבות חיפה. התערוכה לוותה בקטלוג נרחב בשלוש שפות – עברית, ערבית ואנגלית . התערוכה עוסקת בבחינת דימוי האישה באמצעות הצגת תצלומים מגרמניה וישראל שצולמו במהלך שנות ה-50-30 של המאה הקודמת.
"במהלך עשורים אלה עבר מעמדה של האישה תמורות רבות, הן בגרמניה והן בישראל", מספרת אוצרת מוזיאון העיר עינבר דרור לקס, "בתקופה זו התפתח בגרמניה דימוי ' האישה החדשה', לפיו הנשים הציגו את עולמן ואת מאווייהן בחיי העיר המודרנית, ואילו בארץ ישראל התפתח דימוי 'היהודייה החדשה' אשר תאם את האידיאולוגיה הציונית והציג את הנשים כפועלות המסייעות בבניית הארץ. למעשה נוצרה בארץ מעין גרסה מקומית של 'האישה החדשה'. התצלומים בתערוכה היוו מראה של החברה שבה חיו הנשים , תחילה בגרמניה ובהמשך בישראל, והם מעניקים תובנות על תופעה חברתית ותרבותית רחבה יותר בתקופה זו".
מטרת התערוכה היתה להדגיש את מקומן של הנשים בסיפור ההיסטוריה של התקופה. "בעקבות עליית הנאצים לשלטון, יהודים רבים עלו לארץ ישראל בגל העלייה החמישי, אשר נודע גם בשם 'העלייה הגרמנית'", מוסיפה אוצרת המוזיאון, "עקב התפתחותה המואצת של חיפה העברית, רבים מהם קבעו את משכנם בעיר והשפיעו על חיי התרבות והחינוך בה. במידת מה, חיפה היתה מרכז לנון-קונפורמיזם הציבורי-פוליטי של עולי גרמניה, דבר שהוביל לפריחה תרבותית ותעשייתית. פריחה זו השפיעה רבות על שדה הצילום בארץ בכלל ובחיפה בפרט. הצילום באותה העת שימש את הצלמות שהגיעו מגרמניה לא רק כאמצעי פרנסה ומכשיר לעצמאות כלכלית, אלא גם ככלי חשוב לביטוי עצמי. רובן של הצלמות שעלו לארץ בעלייה זו למדו ועבדו במוסדות המרכזיים לצילום ואמנות בגרמניה, התנגדו למוסכמות החברתיות של התקופה, דבר אשר בא לידי ביטוי בעבודתן- הן כצלמות והן כמצולמות- ובסגנון חייהן העצמאי בערים המרכזיות בארץ ובהן חיפה".

מוזיאון העיר חיפה רודי ויסנשטין, הצלמניה

כריכה קדמית: ליזלוטה  גרז'בינה, הילדה ביליגהיימר 1934 (פרט)
הדפסת כסף, x19.524.5 
אוסף מוזיאון ישראל, מתנת בנה בני גז'בין ורעייתו רינה, פתח תקווה,
בסיוע רחל ודב גוטסמן, תל אביב ולונדון. 

 

כריכה אחורית: רודי ויסנשטין, הצלמניה נוער כינורות, חדרה, 1939
(פרט) 
תצלום שחור לבן x1820, באדיבות הצלמניה, תל אביב